Uporaba čebeljih pridelkov ob izgorelosti

29.12.2022 11:49:52
Varna hrana
Izgorelost prepoznavamo po konstantnem negativnem stresu na delovnem mestu, ki vodi v kronično utrujenost, depresijo in neučinkovitost. Simptome izgorelosti lahko blažimo tudi z apiterapijo. Apiterapija uporablja čebelje pridelke za krepitev in ohranjanje dobrega počutja, saj med krepi živčne celice in izboljšuje njihove presnovne procese. Metoda lahko prispeva k mirnemu spancu in zmanjšuje razdražljivost. Spodbuja lahko vedrost in delovno sposobnost, ter s tem prispeva k boljšemu počutju in večji storilnosti.

Stres, ki je pogosto krivec za izgorelost, je tesno povezan s krvnim sladkorjem. Nihanje krvnega sladkorja vpliva na posameznikovo počutje in zmožnosti učinkovitega dela. Določene simptome, kot so vrtoglavica in zamegljene misli, ki jih povezujemo s stresom, lahko delno nadzorujemo z vnosom hranil. Ti simptomi se opazno zmanjšajo, ko v telo vnesemo polnovreden obrok. Neredna prehrana in lakota nam v obdobju izgorelosti predstavljata dodaten stres, ki slabi telo. Zato je nujno, da redno vnašamo energijo v organizem. Med je energetsko bogato živilo, ki ga lahko vključujemo v prehrano.

V obdobju izgorelosti in ob premagovanju stresa ne smemo pozabiti na dovoljšen vnos tekočine, ki jo telo nujno potrebuje za učinkovito delovanje. Dehidracijo lahko pogosto zamenjamo za katerega od simptomov izgorelosti. Za nadomeščanje tekočine se najbolj priporoča uživanje vode ali nesladkanih čajev. Predvsem v obdobjih izgorelosti se izogibajmo kavi, ki lahko stanje še dodatno poslabša, saj jo pogosto zaužijemo, ko bi potrebovali zaslužen počitek, tako pa nas s kratkotrajno stimulacijo vodi v še večjo izčrpanost.  Za lajšanje izgorelosti so priporočljivi tudi izotonični napitki, ki jih lahko pripravimo sami. V liter vode ožamemo limono, dodamo žlico medu in ščepec soli. Tak napitek ugodno uravnovesi nivo vode in elektrolitov v organizmu.

Pri izgorelem človeku se poveča oksidativni stres na celičnem nivoju. Oksidativni stres povzroča vnetne procese, ki vodijo k razvoju utrujenosti, Alzheimerjeve bolezni in drugih bolezenskih stanj. Sestava medu zavira nastanek oksidativnega stresa in s tem posredno obvaruje pred razvojem neurodegenerativnih bolezni. V medu in čebeljih pridelkih so prisotni antioksidanti, ki zavirajo oksidativni stres. Med vrstami medov lahko opazimo trend, da imajo temnejši medovi (kostanjev, ajdov, gozdni) večjo antioksidativno učinkovitost v primerjavi s svetlejšimi medovi (akacijev, cvetlični, med oljne ogrščice) in s tem še ugodneje delujejo na dobro počutje in zdravje. V temnejšim medovih je namreč več fenolnih spojin, ki prispevajo k večji antioksidativni učinkovitosti.

Med izboljša tudi telesno zmogljivost ob zmernih naporih. Po vadbi zmanjšuje nastanek vnetnih citokinov (beljakovin, ki sodelujejo v imunskem sistemu) in biomarkerjev utrujenosti. To so biološki označevalci, ki jih lahko izmerimo in določajo biološki proces. V primeru vadbe je biomarker utrujenosti tvorba mlečne kisline v mišicah. Med se lahko uporablja kot terapijo za izboljšanje telesne zmogljivosti pri starejših ali bolnikih, saj izboljša katabolizem oziroma izgradnjo mišice in sodeluje pri ohranjanju mišičnih vlaken. Ker je med energijsko bogato živilo prispeva tudi k polnjenju glikogenskih zalog po treningu. Pri starejših in bolnikih pomaga pri vnosu dodatne energije. Zagotavljanje energije je ključno za optimalno delovanje telesa, tako s fiziološkega kot psihološkega vidika.

Apiterapija in uporaba čebeljih pridelkov imata potencial lajšanja izgorelosti, študije na tem področju so redke in še ne razlagajo, zakaj pride do ugodnega delovanja ampak zgolj navajajo opažanja, da se je stanje po uporabi čebeljih pridelkov izboljšalo glede na izhodiščno stanju. Zato bi bilo potrebno raziskave na tem področju razširiti in poglobiti. Principi apiterapije in uporabe čebeljih pridelkov se lahko po nasvetu zdravnika uporabljajo kot dopolnilno zdravljenje ob izgorelosti, stresu in mišičnih krčih. Za namen diagnosticiranja in zdravljenja izgorelosti se posvetujte z osebnim zdravnikom.
 
Viri:
Abd El-Wahab S. D., Eita L. H. 2015. The Effectiveness of Live Bee Sting Acupuncture on Depression. Journal of Nursing and Health Science, 4, 4: 19-27.
Ali A. M., Ali E. M., Mousa A. A., Ahmed M. E., Hendawy A. O. 2021. Bee honey and exercise for improving physical performance, reducing fatigue, and promoting an active lifestyle during COVID-19. Sports Medicine and Health Science, 3: 177-180.
Pfifer A. Kako in kaj jesti med izgorelostjo. https://www.ajdapfifer.com/post/kako-in-kaj-jesti-med-izgorelostjo (november, 2022).
Pušnik V. 2016. Apiterapija. Kmečki glas, Ljubljana.


 Ana Janžekovič,
svetovalka za varno hrano